Gebyrer for husholdnings- og hytterenovasjon for 2025 ble vedtatt på kommunestyremøte i Vennesla 12. desember og bystyremøte i Kristiansand, 18. desember 2024. Alle gebyrsatser gjelder for 2025, og priser er inkl. mva.
Renovasjonsgebyr 2025
- Alle som er tinglyst eier av en eiendom i Kristiansand eller Vennesla må betale renovasjonsgebyr. Dette er hjemlet i Forurensningsloven §34.
- Renovasjonsgebyret vedtas av kommunestyrene i eierkommunene.
- Gebyret fastsettes etter selvkostprinsippet og etter prinsippet om at forurenser skal betale.
- Gebyret skal uavkortet finansiere renovasjonen i kommunen, blant annet tømming hos husstandene, drift av gjenvinningsstasjoner, administrasjon og sluttbehandling av avfallet.
For gjeldende forskrift for husholdningsavfall i Kristiansand og Vennesla, samt utfyllende informasjon – se linkene under:
Gebyr for husholdninger
- Renovasjonsgebyret gjelder for alle typer boenheter med privat husholdning (enebolig, rekkehus, flermannsbolig, leilighet, hybel o.l.).
- Gebyret faktureres 4 ganger per år.
- Det er ulike gebyrmodeller for avfallsdunker og nedgravde containere.
Avfallsdunker

- Som husholdningskunde med avfallsdunker betaler du renovasjonsgebyr som består av en fast og en variabel del.
- Fast årsgebyr beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din, samt størrelse/antall dunker for papp/papir og bioavfall.
- Variabelt gebyr avhenger av størrelse/antall dunker for restavfall og bioavfall, samt hvor ofte du tømmer dunken for restavfall og bioavfall (utover de 12 tømmingene bioavfall som er inkludert i det faste årsgebyret).
- Hvor mye du betaler årlig avhenger i stor grad av hvor ofte du setter ut dunken for restavfall hjemme hos deg.
Inkluderer 13 hentinger av plastemballasje (sekker) og 6-7 tømminger av glass- og metallemballasje. Bioposer og plastsekker i rull ved behov, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner er også inkludert. Årlig kostnad beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din:
- Eget abonnement for privatbolig: kr 2156,49 per år
- Eget abonnement for hybel: kr 1078,25 per år
- Felles abonnement for borettslag/sameier: kr 2156,49 per år
Inkluderer 13 tømminger av papp og papir. Årlig kostnad avhenger av størrelse/antall dunker:
- 120/140 liters dunk (standard): kr 476,79 per år
- 240 liters dunk: kr 556,35 per år
- 660 liters dunk: kr 1529,39 per år
- 1000 liters dunk: kr 2176,28 per år
Inkluderer 12 obligatoriske tømminger av bioavfall. Årlig kostnad avhenger av størrelse/antall dunker:
- 120/140 liters dunk (standard): kr 455,16 per år
- 240 liters dunk: kr 927 per år
Avhenger av størrelse/antall dunker og hvor ofte du setter ut bioavfallsdunken. 12 obligatoriske tømminger er inkludert i fastgebyret. Utover dette betaler du:
- 120/140 liters dunk (standard): kr 37,93 per tømming
- 240 liters dunk: kr 77,25 per tømming
Avhenger av størrelse/antall dunker og hvor ofte du setter ut restavfallsdunken:
- 120/140 liters dunk (standard): kr 100,08 per tømming
- 240 liters dunk: kr 171,51 per tømming
- 660 liters dunk: kr 460,44 per tømming
- 1000 liters dunk: kr 584,41 per tømming

TIPS! Bruk vår gebyrkalkulator
Har du egne avfallsdunker kan du bruke vår gebyrkalkulator for å beregne hvor mye du betaler i årlig renovasjonsgebyr. Se hvordan du selv kan påvirke hvor mye du betaler i gebyr ved å tømme dunkene for restavfall og bioavfall sjeldnere.
- Oppgi antall og størrelse på dine dunker for papp/papir, bioavfall og restavfall. Standard dunk er 120/140 liter. Stor dunk er 240 liter.
- Anslå hvor mange tømminger av dunk for bioavfall og restavfall du har behov for i løpet av året.
MERK! Kalkulatoren gjelder ikke for husholdninger med felles avfallsdunker (borettslag, sameier o.l.), nedgravde containere, delte avfallsdunker eller hytter/fritidsboliger. Hvis du har hybel, eller har inngått avtale om hjemmekompostering istedenfor dunk for bioavfall, kan du krysse av eget valg for dette.
Nedgravde containere

- Som husholdningskunde tilknyttet nedgravde containere (utenom Posebyen) betaler du et fast årsgebyr for hver boenhet.
- Avfall Sør jobber for at det på sikt skal være betaling for restavfall, uansett boform og avfallsløsning. En slik gebyrmodell for nedgravde containere testes blant annet ut i Posebyen i Kristiansand hvor det betales et variabelt gebyr per innkast restavfall. Mer om Posebyen-prosjektet her
For Posebyen gjelder egne gebyrsatser. Inkluderer sortering av papp/papir, bioavfall, restavfall, plastemballasje og glass-/metallemballasje – uavhengig av antall innkast. Bioposer i rull ved behov, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner er også inkludert. Årlig kostnad beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din:
- Eget abonnement for privatbolig: kr 4835,60 per år.
- Eget abonnement for hybel: kr 1129,59 per år.
Fast årsgebyr beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din.
- Eget abonnement for privatbolig : kr 3799,49 per år.
- Eget abonnement for hybel: kr 2719,02 per år.
Fastgebyret inkluderer fri bruk av innkast for papp/papir, bioavfall, plastemballasje og glass-/metallemballasje. 13 innkast for sortert restavfall per kvartal er også inkludert. Utover dette betaler du et variabelt gebyr:
- Ekstra innkast restavfall per kvartal (utover de 13 som er inkludert i fastgebyret): kr 10,27 per innkast.
Bioposer i rull ved behov, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner er også inkludert i fastgebyret.
Gebyr for hytter og fritidsboliger
- Renovasjonsgebyret gjelder for boenheter som ikke benyttes regelmessig (hytte, fritidsbolig, sjøbod, campingvogn o.l.).
- Gebyret faktureres én gang i året.
Hytterenovasjon

- For hytter og fritidsboliger betaler du et fast årsgebyr for hver boenhet.
- Inkluderer levering av sortert husholdningsavfall til hytterenovasjonspunkter i Kristiansand og Vennesla, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner.
- Det er samme gebyrsats – uavhengig om det er avfallsdunker eller nedgravde containere på ditt nærmeste hyttepunkt.
- Fast årsgebyr for hytter og fritidsboliger: kr 1850,07 per år.
Fritak fra renovasjonsgebyr
Normalt gjøres det ikke unntak fra kravet om lovpålagt renovasjon. Dersom du likevel ønsker å søke om unntak fra bestemmelsene i forskrift for husholdningsavfall i Kristiansand og Vennesla, skal søknaden være skriftlig og begrunnet. Søknad gjøres ved å fylle ut søknadsskjemaet nederst på denne siden.
Du kan også skrive ut skjemaet søknad om fritak for renovasjonsgebyr for private boliger i Kristiansandsregionen. Skjemaet må da fylles ut, og sendes til oss på e-post eller sendes i posten til: Avfall Sør, Postboks 4094 4689 Kristiansand.
Tilleggstjenester og salgsartikler
Avfall Sør tilbyr også tilleggstjenester og salgsartikler til våre husholdningskunder.
Spørsmål og svar om gebyr og faktura
Av hygieniske hensyn skal dunk for bioavfall tømmes minst 12 ganger i året. Det er derfor lagt til en fast avgift på fakturaen for avregning av bioavfall som trekkes hver termin. Denne dekker de 12 obligatoriske tømmingene av bioavfall i løpet av året.
Har du mindre enn 12 tømminger vil du da ikke motta noen ekstra avregning på dette ved årsslutt. Du kan fremdeles tømme ukentlig, og hvis du passerer 12 tømminger vil du motta faktura på tømminger som normalt.
Faktura for husholdningsrenovasjon sendes ut 4 ganger per år:
- 1. termin (periode 01.01.–31.03) – forfall ca. 20. mars
- 2. termin (periode 01.04.–30.06.) – forfall ca. 20. juni
- 3. termin (periode 01.07.–30.09.) – forfall ca. 20. september
- 4. termin (periode 01.10.–31.12.) – forfall ca. 20. desember
Faktura inkluderer fastgebyr for perioden, samt variabelt gebyr for tømming av bioavfall og restavfall i foregående periode. Mer informasjon finner du her: Faktura og betalingsavtaler
Faktura for hytterenovasjon sendes ut én gang per år (2. termin).
Ta kontakt med kundesenteret eller send e-post for å melde adresseendring.
Ta kontakt med kundesenteret eller send e-post til oss, så hjelper vi deg.
Tømmingene som ble foretatt før du overtok boligen skal alltid belastes tidligere eier. Avregning foretas i forbindelse med salgsoppgjøret. Oversikt over utestående innhentes hos Avfall Sør. Send e-post eller fyll ut kontaktskjemaet nederst på siden.
Blir et hus stående tomt i 6 måneder eller mer, kan du sende en skriftlig søknad om periodefritak for renovasjonsgebyr til:
Avfall Sør
Kjøita 18, 4630 Kristiansand
Du kan også bruke søknadsskjemaet under.
Renovasjon drives til selvkost. Det vil si at Avfall Sørs inntekter fra renovasjonsgebyret ikke skal overstige kostnadene over tid. Renovasjonsgebyret du betaler skal dekke de faktiske kostnadene vi har for å samle inn, transportere og behandle avfallet ditt.
Renovasjonsgebyret skal dekke de faktiske kostnadene Avfall Sør har for å samle inn, transportere og behandle avfallet ditt. De siste årene har disse kostnadene steget betraktelig. De økte kostnadene skyldes at den statlige CO2-avgiften ved forbrenning av restavfall er tredoblet. Forsikringspremier er tidoblet på grunn av branner og eksplosjoner i avfallsbransjen. I tillegg stilles det stadig strengere nasjonale krav til avfallshåndtering og økt gjenvinning av materialer.
Avfall Sørs gebyrmodell skal oppmuntre til mer ombruk, bedre sortering og sjeldnere tømming av restavfallsdunken. Dette skal bidra til at mindre avfall sendes til forbrenning, og mer blir sendt til materialgjenvinning. Kun da kan avfallet ditt bli til nye produkter – igjen og igjen.
9 av 10 husholdninger har avfallsdunker hjemme. Avfall Sør har derfor fastsatt høyere gebyrsats for tømming av restavfallsdunken. Hvor mye du betaler i renovasjonsgebyr avhenger i stor grad av hvor ofte du setter ut restavfallsdunken i løpet av året. Kaster du mye, må du betale mer. Dette er i tråd med prinsippet om at forurenser betaler. Vi mener det er mest rettferdig for alle.
Det positive er at du kan selv påvirke hvor mye du betaler i gebyr. Svaret er at det alltid lønner seg å kildesortere. Ved å kaste mindre restavfall bidrar du til at våre kostnader, og ditt renovasjonsgebyr, holdes så lavt som mulig.
Per nå registreres ikke antall innkast for husholdninger tilknyttet nedgravde containere. Derfor betaler de et fast årsgebyr – uavhengig av antall innkast. Dette betyr samtidig at de har ikke mulighet til å påvirke renovasjonsgebyret sitt gjennom å kildesortere bedre. Avfall Sør jobber for at det på sikt skal være betaling for restavfall, uansett boform og avfallsløsning. Vi har igangsatt et prøveprosjekt i Posebyen i Kristiansand hvor det betales et variabelt gebyr per innkast restavfall. På den måten får vi svar på om en slik gebyrmodell påvirker sorteringen. Mer om Posebyen-prosjektet her.
Vi forstår at det kan virke urettferdig at noen husholdninger har 120-liters dunker, mens andre har 140-liters dunker som standard hos Avfall Sør. Da de første dunkene ble innført rundt 1990 var den nasjonale standarden for avfallsdunker i Norge på 120 liter. Vi ønsker å presisere at standard dunkstørrelse for Avfall Sørs husholdningskunder fremdeles er 120-liter.
Grunnen til at noen har 140-liters dunker er at leverandørene av dunker har økt til 140 liter som den nye normalen, blant annet med hensyn til økende avfallsmengder og nye krav til HMS for renovatørene. Fra 2024 er Avfall Sør i gang med utskifting av eldre avfallsdunker med utdaterte databrikker. Utskiftingen vil ta flere år. De nye avfallsdunkene er 140 liter, og på sikt blir dette den nye standard dunkstørrelsen for husholdningene i Kristiansand og Vennesla. Mer om utskiftningen av eldre dunker her.
Vi har forståelse for at restavfallsdunken fylles raskere opp når man har bleiebarn, og at sjeldnere tømming er en utfordringer for enkelte. Miljødirektoratets veileder for beregning av kommunale avfallsgebyrer gir ikke Avfall Sør anledning til å frita eller sette ned avfallsgebyret ut ifra sosiale hensyn. Hverken på generell basis eller for større grupper. Gebyrmodellen for avfallsdunker er derfor ikke tilpasset individuelle behov. Familier med bleiebarn, eller de som av andre grunner har mye restavfall, må derfor betale for avfallet de kaster.
Avfall Sør tilbyr en tilskuddsordning til startpakke med tøybleier for nybakte foreldre som ønsker å bidra til å redusere avfallsmengden. Mer om tilskudd til kjøp av tøybleier her.
Vi har forståelse for at restavfallsdunken fylles raskere opp når man har spesielle medisinske behov, og at sjeldnere tømming er en utfordringer for enkelte. Miljødirektoratets veileder for beregning av kommunale avfallsgebyrer gir ikke Avfall Sør, anledning til å frita eller sette ned avfallsgebyret ut ifra sosiale hensyn. Hverken på generell basis eller for større grupper. Gebyrmodellen for avfallsdunker er derfor ikke tilpasset individuelle behov. De med spesielle medisinske behov, eller som av andre grunner har mye restavfall, må derfor betale for avfallet de kaster.
Det skal være mulig å unngå både forsøpling og problemer med skadedyr selv om restavfallsdunken blir stående i mange uker. For å unngå at søppel sprer seg og skadedyr slipper til kan du gjøre følgende:
- Sørg for at lokkene alltid er helt lukket. Våre dunker er rottesikre. Fugler, rotter og andre skadedyr klarer kun å komme til avfallet ditt hvis lokket står åpent.
- Kildesorter avfallet ditt. De tre største feilsorteringene i restavfall fra husholdninger hos Avfall Sør er bioavfall, plastemballasje og papp og papir. Får du sortert ut disse avfallstypene til andre dunker og sekk for plastemballasje, sparer du mye volum i restavfallsdunken.
- Ikke kast matavfall i restavfallsdunken. Vår sorteringsundersøkelse av restavfall fra husholdninger viser at rundt 30 prosent er bioavfall som vi må få bort fra restavfallet.
- Bruk våre gjenvinningsstasjoner. Avfall som på grunn av sin størrelse eller form ikke får plass i vanlig avfallsdunk skal leveres på gjenvinningsstasjon.
- Bytt til større dunk. Dersom du har behov for større restavfallsdunk, kan du bestille dette. Kontakt vårt kundesenter, så ordner vi med bytting. Mer om avfallsdunker og størrelser her.
- Reduser forbruket og tenk ombruk. Ved å forbruke mindre, og kjøpe/selge brukt, reduserer du bruken av råstoffer, lager mindre avfall og bidrar til lavere klimagassutslipp. Få grønne tips her.
Varme dager setter fart på bakterieproduksjonen og gir småkryp bedre levevilkår. Her er noen tips og råd for å unngå lukt fra restavfallet og bioavfallet:
- Ha minst mulig fuktighet i matavfallet ditt. Legg tørkepapir/avispapir i bunnen av bioposen. Pakk fuktig matavfall inn i avispapir. Kurv/bøtte for matavfall bør ha ventilert lokk eller stå uten lokk.
- Frys ned rekeskall og fiskeavfall i bioposer, og legg det i bioavfallsdunken kvelden før søppeltømming.
- Knyt bioposen før du legger den i dunken for bioavfall.
- Legg tørkepapir/avispapir i bunnen av dunken.
- Legg hageavfall oppå matavfallet.
- Spyl dunkene innvendig etter tømming. Hvis nødvendig kan du fylle halve dunken med vann og ha i litt salmiakk. La stå i 30 minutter og skyll deretter dunken. Husk å la dunkene tørke godt etter vask.
- Plasser dunkene slik at de er skjermet mot sola.
Søppel skal ikke kastes i naturen eller brennes. Ønsker du å bli kvitt avfall, skal du benytte Avfall Sørs avfallsdunker, nedgravde containere eller gjenvinningsstasjoner. Trenger du storsekker eller containere for å frakte bort større mengder husholdningsavfall, kan du kontakte private avfallsfirmaer. Se eksempler her.
Det er ikke tillatt å kaste eller oppbevare avfall slik at dette fører til skade eller ulempe for miljøet, eller er skjemmende (Se forurensningsloven § 28).
Forbudet gjelder altså dersom avfallet medfører fare for forurensning eller direkte fysisk skade. Eksempler på det siste er knust glass og hermetikkbokser som dyr eller mennesker kan skade seg på. I tillegg gjelder forbudet dersom forsøplingen av estetiske grunner påvirker omgivelsene. Avfall skal også oppbevares på en slik måte at skadedyr ikke tiltrekkes (skadedyrforskriften) eller at det oppstår uhygieniske forhold som kan føre til helsemessig ulempe (forskrift om miljørettet helsevern).
Bestemmelsen gjelder ikke bare forsøpling av annen manns grunn eller offentlig eiendom, men også forsøpling av egen eiendom. Kommunene kan gi pålegg om at det skal ryddes opp i avfallet.
Nei. Det er ikke tillatt å brenne avfall etter forurensningsloven § 7. Røyk fra brenning rammer spesielt den delen av befolkningen som har kroniske luftveissykdommer eller allergiproblemer. For denne gruppen kan røykgassene føre til økt pustebesvær, akutte astmaanfall eller være til ekstrabelastning ved at allergisymptomer forsterkes.
Brenning av avfall kan i noen tilfeller gi store utslipp av blant annet tjærestoffer (PAH), dioksiner og tungmetaller.
Mer informasjon fra brannvesenet (Kristiansandsregionen brann og redning) her.
Søknadskjema
Fyll inn skjemaet under for å søke om fritak fra renovasjonsgebyr.
Vi kontakter deg på e-post så fort som mulig.
