Barn som kaster avfall oppi dunk for papp og papir.

Alle gebyrsatser gjelder for 2025, og priser er inkl. mva.

Renovasjonsgebyr 2025

  • Alle som er tinglyst eier av en eiendom i Kristiansand eller Vennesla må betale renovasjonsgebyr. Dette er hjemlet i Forurensningsloven §34.
  • Renovasjonsgebyret vedtas av kommunestyrene i eierkommunene.
  • Gebyret fastsettes etter selvkostprinsippet og etter prinsippet om at forurenser skal betale.
  • Gebyret skal uavkortet finansiere renovasjonen i kommunen, blant annet tømming hos husstandene, drift av gjenvinningsstasjoner, administrasjon og sluttbehandling av avfallet.

For gjeldende forskrift for husholdningsavfall i Kristiansand og Vennesla, samt utfyllende informasjon – se linkene under:

Gebyr for husholdninger

  • Renovasjonsgebyret gjelder for alle typer boenheter med privat husholdning (enebolig, rekkehus, flermannsbolig, leilighet, hybel o.l.).
  • Gebyret faktureres 4 ganger per år.
  • Det er ulike gebyrmodeller for avfallsdunker og nedgravde containere.

Avfallsdunker

Grå avfallsdunker på rekke med nye klistremerker  som viser hvilken avfallstype som skal kastes oppi.
  • Som husholdningskunde med avfallsdunker betaler du renovasjonsgebyr som består av en fast og en variabel del.
  • Fast årsgebyr beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din, samt størrelse/antall dunker for papp/papir og bioavfall.
  • Variabelt gebyr avhenger av størrelse/antall dunker for restavfall og bioavfall, samt hvor ofte du tømmer dunken for restavfall og bioavfall (utover de 12 tømmingene bioavfall som er inkludert i det faste årsgebyret).
  • Hvor mye du betaler årlig avhenger i stor grad av hvor ofte du setter ut dunken for restavfall hjemme hos deg.

Inkluderer 13 hentinger av plastemballasje (sekker) og 6-7 tømminger av glass- og metallemballasje. Bioposer og plastsekker i rull ved behov, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner er også inkludert. Årlig kostnad beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din:

  • Eget abonnement for privatbolig: kr 2156,49 per år
  • Eget abonnement for hybel: kr 1203,39 per år
  • Felles abonnement for borettslag/sameier: kr 2156,49 per år

Inkluderer 13 tømminger av papp og papir. Årlig kostnad avhenger av størrelse/antall dunker:

  • 120/140 liters dunk (standard): kr 476,79 per år
  • 240 liters dunk: kr 556,35 per år
  • 660 liters dunk: kr 1529,39 per år
  • 1000 liters dunk: kr 2176,28 per år

Inkluderer 12 obligatoriske tømminger av bioavfall. Årlig kostnad avhenger av størrelse/antall dunker:

  • 120/140 liters dunk (standard): kr 455,16 per år
  • 240 liters dunk: kr 927 per år

Avhenger av størrelse/antall dunker og hvor ofte du setter ut bioavfallsdunken. 12 obligatoriske tømminger er inkludert i fastgebyret. Utover dette betaler du:

  • 120/140 liters dunk (standard): kr 37,93 per tømming
  • 240 liters dunk: kr 77,25 per tømming

Avhenger av størrelse/antall dunker og hvor ofte du setter ut restavfallsdunken:

  • 120/140 liters dunk (standard): kr 100,08 per tømming
  • 240 liters dunk: kr 171,51 per tømming
  • 660 liters dunk: kr 460,44 per tømming
  • 1000 liters dunk: kr 584,41 per tømming
Hånd som holder mobiltelefon mens personen bruker gebyrkalkulator.

NYHET! Bruk vår gebyrkalkulator

Har du egne avfallsdunker kan du bruke vår nye gebyrkalkulator for å beregne hvor mye du betaler i årlig renovasjonsgebyr. Se hvordan du selv kan påvirke hvor mye du betaler i gebyr ved å tømme dunkene for restavfall og bioavfall sjeldnere. 

  1. Oppgi antall og størrelse på dine dunker for papp/papir, bioavfall og restavfall. Standard dunk er 120/140 liter. Stor dunk er 240 liter.
  2. Anslå hvor mange tømminger av dunk for bioavfall og restavfall du har behov for i løpet av året.

MERK! Kalkulatoren gjelder ikke for husholdninger med felles avfallsdunker (borettslag, sameier o.l.), nedgravde containere, delte avfallsdunker eller hytter/fritidsboliger. Hvis du har hybel, eller har inngått avtale om hjemmekompostering istedenfor dunk for bioavfall, kan du krysse av eget valg for dette.

Nedgravde containere

Nedgravde containere tilhørende SiAs studentboliger på Campus Kristiansand
  • Som husholdningskunde tilknyttet nedgravde containere (utenom Posebyen) betaler du et fast årsgebyr for hver boenhet.
  • Avfall Sør jobber for at det på sikt skal være betaling for restavfall, uansett boform og avfallsløsning. En slik gebyrmodell for nedgravde containere testes blant annet ut i Posebyen i Kristiansand hvor det betales et variabelt gebyr per innkast restavfall. Mer om Posebyen-prosjektet her

For Posebyen gjelder egne gebyrsatser. Inkluderer sortering av papp/papir, bioavfall, restavfall, plastemballasje og glass-/metallemballasje – uavhengig av antall innkast. Bioposer i rull ved behov, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner er også inkludert. Årlig kostnad beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din:

  • Eget abonnement for privatbolig: kr 4835,60 per år.
  • Eget abonnement for hybel: kr 1260,70 per år.

Fast årsgebyr beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din.

  • Eget abonnement for privatbolig : kr 3799,49 per år.
  • Eget abonnement for hybel: kr 2719,02 per år.

Fastgebyret inkluderer fri bruk av innkast for papp/papir, bioavfall, plastemballasje og glass-/metallemballasje. 13 innkast for sortert restavfall per kvartal er også inkludert. Utover dette betaler du et variabelt gebyr:

  • Ekstra innkast restavfall per kvartal (utover de 13 som er inkludert i fastgebyret): kr 10,27 per innkast.

Bioposer i rull ved behov, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner er også inkludert i fastgebyret.

Gebyr for hytter og fritidsboliger

  • Renovasjonsgebyret gjelder for boenheter som ikke benyttes regelmessig (hytte, fritidsbolig, sjøbod, campingvogn o.l.).
  • Gebyret faktureres én gang i året.

Hytterenovasjon

Bilde av skilt for hytterenovasjon på Lindebø brygge
  • For hytter og fritidsboliger betaler du et fast årsgebyr for hver boenhet.
  • Inkluderer levering av sortert husholdningsavfall til hytterenovasjonspunkter i Kristiansand og Vennesla, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner.
  • Det er samme gebyrsats – uavhengig om det er avfallsdunker eller nedgravde containere på ditt nærmeste hyttepunkt.
  • Fast årsgebyr for hytter og fritidsboliger: kr 1850,07 per år.

Mer om hytterenovasjonsordningen her. 

Fritak fra renovasjonsgebyr

Normalt gjøres det ikke unntak fra kravet om lovpålagt renovasjon. Dersom du likevel ønsker å søke om unntak fra bestemmelsene i forskrift for husholdningsavfall i Kristiansand og Vennesla, skal søknaden være skriftlig og begrunnet. Søknad gjøres ved å fylle ut søknadsskjemaet nederst på denne siden.

Du kan også skrive ut skjemaet søknad om fritak for renovasjonsgebyr for private boliger i Kristiansandsregionen. Skjemaet må da fylles ut, og sendes til oss på e-post eller sendes i posten til: Avfall Sør, Postboks 4094 4689 Kristiansand.

Tilleggstjenester og salgsartikler

Avfall Sør tilbyr også tilleggstjenester og salgsartikler til våre husholdningskunder.

Spørsmål og svar om gebyr og faktura

Av hygieniske hensyn skal dunk for bioavfall tømmes minst 12 ganger i året. Det er derfor lagt til en fast avgift på fakturaen for avregning av bioavfall som trekkes hver termin. Denne dekker de 12 obligatoriske tømmingene av bioavfall i løpet av året.

Har du mindre enn 12 tømminger vil du da ikke motta noen ekstra avregning på dette ved årsslutt. Du kan fremdeles tømme ukentlig, og hvis du passerer 12 tømminger vil du motta faktura på tømminger som normalt.

Faktura for husholdningsrenovasjon sendes ut 4 ganger per år:

  • 1. termin (periode 01.01.–31.03) – forfall ca. 20. mars
  • 2. termin (periode 01.04.–30.06.) – forfall ca. 20. juni
  • 3. termin (periode 01.07.–30.09.) – forfall ca. 20. september
  • 4. termin (periode 01.10.–31.12.) – forfall ca. 20. desember

Faktura inkluderer fastgebyr for perioden, samt variabelt gebyr for tømming av bioavfall og restavfall i foregående periode. Mer informasjon finner du her: Faktura og betalingsavtaler

Faktura for hytterenovasjon sendes ut én gang per år (2. termin).

Ta kontakt med kundesenteret eller send e-post for å melde adresseendring.

Ta kontakt med kundesenteret eller send e-post til oss, så hjelper vi deg.

Tømmingene som ble foretatt før du overtok boligen skal alltid belastes tidligere eier. Avregning foretas i forbindelse med salgsoppgjøret. Oversikt over utestående innhentes hos Avfall Sør. Send e-post eller fyll ut kontaktskjemaet nederst på siden.

Blir et hus stående tomt i 6 måneder eller mer, kan du sende en skriftlig søknad til Avfall Sør, Postboks 4094, 4689 Kristiansand om periodefritak for renovasjonsgebyr. Du kan også bruke søknadsskjemaet under.

Søknadskjema

Fyll inn skjemaet under for å søke om fritak fra renovasjonsgebyr.
Vi kontakter deg på e-post så fort som mulig.

This field is hidden when viewing the form