Håndterer alt fra brukte batterier til ombruksskatter

På gjenvinningsstasjonen er de ansatte ansvarlig for å gi avfall nytt liv. På stasjonen på Mjåvann gjelder dette alt fra håndtering av grovavfall og farlig avfall, til drift av Blå Kors sin populære bruktbutikk.

Gjenvinningsstasjonen på Mjåvann er den mest besøkte av de tre stasjonene til Avfall Sør, med rundt 120 000 besøkende innom i løpet av året. Rundt halvparten av husholdningsavfallet i Kristiansand og Vennesla, tas imot på gjenvinningsstasjonene.

Målet er at mer og mer av dette skal kunne brukes igjen eller materialgjenvinnes – men for noen ting er det aller viktigste at det håndteres på en trygg måte.

Sikker håndtering av farlig avfall

Tom Milan, som har jobbet med farlig avfall i 11 år, tar imot alt fra gamle batterier til uidentifiserbare væsker i brune flasker fra hobbykjemikere. Med mange års erfaring har han god kontroll på hva som kreves for å håndtere de ulike materialene forsvarlig.

Ansatt på mottak for farlig avfall og elektro på Mjåvann gjenvinningsstasjon.
Tom Milan er en av flere ansatte som tar imot avfall fra innbyggere, og merker seg at folk har blitt flinkere til å sortere.

– På en vanlig dag kan vi ta imot flere hundre innbyggere. Vi ser tydelig at folk blir flinkere og flinkere til å sortere, og det er vi veldig glade for. Elektroavfall, batterier og den slags har de god kontroll på, så det er bra. Vi har gode rutiner for det aller meste, men av og til dukker det likevel opp ting jeg aldri har sett før, som man ser i denne kassen for eksempel, forteller Tom, og viser frem flere brune flasker med hjemmelagde etiketter som er vanskelig å lese.


Vi ser tydelig at folk blir flinkere og flinkere til å sortere, og det er vi veldig glade for. Elektroavfall, batterier og den slags har de god kontroll på.


–  Da må vi bruke tid på å finne ut hva innholdet er, for å sørge for at det håndteres på en trygg måte. Det kan være ganske spennende! Det hender at vi aldri finner ut eksakt hva vi har i hendene, men vi får i hvert fall tatt hånd om det på en god måte, sier han.

Noen ganger dukker det også opp helt spesielle tilfeller.

– Plutselig kan vi få inn patroner eller ting vi må varsle politiet om. Det skjer ikke ofte, men de gangene det gjør det, har vi et godt samarbeid for å håndtere det, forklarer Tom.

Tom Milan har lang erfaring fra arbeid med å identifisere umerket innhold og sørge for at farlig avfall håndteres riktig.
De ansatte som jobber på mottaket for farlig avfall har gode rutiner for å håndtere det de får inn, og vet at det de gjør er viktig for miljøet.

Betyr noe for både miljøet og mennesker

Ifølge Tom er ingen arbeidsdag lik på mottaket for farlig avfall.

– Det beste med jobben er å vite at jeg gjør noe som faktisk betyr noe for både miljøet og menneskene rundt oss. I tillegg er det gøy å jobbe med. Jeg har masse gode kolleger, hyggelige innbyggere som kommer innom og varierte arbeidsoppgaver. Det blir jo ikke bedre enn det, sier han.


Det beste med jobben er å vite at jeg gjør noe som faktisk betyr noe for både miljøet og menneskene rundt oss. Jeg har masse gode kolleger, hyggelige innbyggere som kommer innom og varierte arbeidsoppgaver. Det blir jo ikke bedre enn det.”


En av de som kommer innom til Tom på farlig avfall denne dagen er innbygger (og navnebror) Tom Johnsen, som besøker gjenvinningsstasjonen jevnlig.

– Jeg er kjempefornøyd med tilbudet på gjenvinningsstasjonene. Jeg samler opp ting og tang jeg må bli kvitt hjemme først, og besøker så stasjonen noen ganger i året. Det fungerer helt topp, forteller (innbygger) Tom.

Bruk av gjenvinningsstasjonene er dekket av renovasjonsgebyret, der innbyggere som Tom Johnsen kan levere ting som ikke kan kastes i dunkene hjemme.

Bruktbutikken som gjør en forskjell

På den andre siden av gjenvinningsstasjonen finner vi Blå Kors sin bruktbutikk. Den drives av Julie Premak, med god hjelp fra et team dedikerte frivillige. Butikken åpnet i 2021, og siden da har de sett en stadig økende interesse for ombruk.

Butikkleder for Blå Kors gjenbruk, foran en av deres varebiler.
Julie Premak driver bruktbutikken til Blå Kors, der de selger møbler, ting og leker til en billig penge.

– Vi merker at folk er mye mer bevisste på gjenbruk nå enn tidligere. Unge kunder er ofte på jakt etter unike skatter, mens eldre ser etter praktiske ting. Det er fascinerende å se hvordan behovene og ønskene varierer.


Vi merker at folk er mye mer bevisste på gjenbruk nå enn tidligere.”


Butikken har også årlige auksjoner der spesielt utvalgte gjenstander selges til høystbydende.

– Det er en fantastisk måte å få frem verdien i ombruk på, og det er alltid stor interesse. Det som kommer med på auksjonen er ting vi enten synes skiller seg spesielt ut i mengden, eller vi googler oss til at koster noen kroner. Det er alltid mange som kommer og deltar, og mye som blir solgt. Det er veldig gøy, forteller hun.

 

Det finnes noe for enhver smak og situasjon: Unike skatter eller praktiske bruksgjenstander.

 

Butikken har også årlige auksjoner der spesielt utvalgte gjenstander selges til høystbydende.

– Det er en fantastisk måte å få frem verdien i ombruk på, og det er alltid stor interesse. Det som kommer med på auksjonen er ting vi enten synes skiller seg spesielt ut i mengden, eller vi googler oss til at koster noen kroner. Det er alltid mange som kommer og deltar, og mye som blir solgt. Det er veldig gøy, forteller hun.

Butikken hadde ikke vært mulig å drive uten frivillige som Øystein Flaa. Han sjekker at alt funker som det skal, så du kan være sikker på at du ikke gjør et bomkjøp.

Frivillige bidrar også til å gjøre butikken til et levende sted. En av dem som regelmessig stiller opp er Øystein Flaa. Han viser hvordan han tar fatt på oppgaven med å teste alt det elektriske de får inn, som potensielt ender opp i butikkhyllene. Nå spilles det både musikk, piper i en klokkeradio og koker vann, på en og samme tid.

–  Sånn, der koker den, ser du, da er den i orden. I dag tester jeg elektriske gjenstander for å sikre at de fungerer. Vi må jo sørge for at det som står i butikkhyllene møter forventningene til de som handler her. Jeg synes det er givende å være en del av dette, vi hjelper både miljøet og folk, sier Øystein.

 

Publisert: 29. november 2024. Tekst og foto: Avfall Sør og Apeland.


 

Se videoreportasje:

Les også:

Ansatt i Avfall Sørs driftsavdeling som foretar service på nedgravde container.

Ansvarlig for å følge opp over 60 000 kunder

Avfallsdunker som funker, vedlikeholdte container og besvarte kundehenvendelse skjer ikke av seg selv. Hils på gjengen som står bak!

Les mer om Avfall Sørs kundesenter og driftsavdeling her.

Renovatører foran renovasjonskjøretøy i gate.

Står på for å holde hjulene i gang hele året

Et nærmiljø uten renovatører?! Det slipper vi heldigvis å tenke på, for våre skal fortsette å tømme hundrevis av avfallsdunker om dagen

Les mer om arbeidshverdagen til renovatørene her.

Barn som kaster avfall oppi dunk for papp og papir.

Avfall Sør foreslår å øke renovasjonsgebyret i 2025

Gebyrøkningen skyldes hovedsakelig dyrere forbrenning av restavfall og strengere gjenvinningskrav. Nye gebyrsatser skal oppmuntre til bedre kildesortering.

Les mer om hvordan du kan påvirke ditt renovasjonsgebyr her.

Renovatør som tømmer avfall oppi renovasjonsbilen.

Hva får du for pengene?

Avfall Sør sørger for innsamling og behandling av husholdningsavfall, veiledning og sorteringshjelp.

Les mer om hvilke tjenester som er inkludert i renovasjonsgebyret her.