Står på for å holde hjulene i gang hele året

Hver dag sørger dyktige renovatører for at husholdningsavfallet hentes effektivt og forsvarlig. Uansett om det er glatte veier, feilparkeringer eller utfordrende kjøreforhold, står de på for å holde hjulene i gang.

Med et høyt tempo og mange utfordringer i hverdagen er det mye som skal ordnes, og ikke minst klaffe, for at avfallshentingen kan gå sømløst – ja, helst ubemerket for seg – for innbyggerne i Kristiansand og Vennesla.

Full fart i starten av uka

Renovatørene Mariann Fennefoss og Kjell Inge Homme har begge vært i yrket i ca. 2,5 år – de startet faktisk med bare tre dagers mellomrom. Nå har de stort sett ansvar for å hente forskjellige avfallstyper, men samarbeider godt med både hverandre, og andre, om å få hentet alt avfall i tide.


“Mandag til onsdag er alltid de travleste dagene. Da kjører vi fulle ruter med tømming av 600–800 dunker daglig.”


– Vi får en pangstart på uken. Mandag til onsdag er alltid de travleste dagene. Da kjører vi fulle ruter med tømming av 600–800 dunker daglig. Vi bytter på å stå bak på og kjøre bilen. Hver av oss tømmer i snitt 100 dunker før vi bytter rolle. Torsdag og fredag er litt roligere, men vi holder fortsatt et høyt tempo for å få unna alt før helgen, forklarer Mariann.

Hun og Kjell Inge har nå kommet til det siste nabolaget på ruta for dagen, der de med et imponerende tempo tømmer dunkene som står på rekke nedover gata. Jobben innebærer å besøke mange husholdninger daglig, og en vanlig rute dekker alt fra boligområder til hyttefelt.

– Vi er innom hundrevis av adresser i løpet av en uke, og vi må hele tiden være effektive for å holde tidsplanen, sier Kjell Inge.

Avfallsdunker satt frem for tømming i gate.
For at tømmingen skal gå effektivt må dunkene settes samme vei som pila peker. I tillegg er det viktig at plastsekken ikke knyttes til dunken.

Møter hindringer på ruta

Selv om renovatørene har gode rutiner, møter de ofte på utfordringer underveis på rutene sine. Feilparkeringer er en gjenganger.

– Når biler står i veien, bruker vi mye tid på å finne alternative løsninger. Det kan forsinke hele ruta, og gjør i verste fall at vi ikke rekker innom alle stedene vi skal, sier Mariann.

Heldigvis klarer de som oftest å finne en vei rundt problemet.

– Vi prøver jo å rygge minst mulig med bilene, men iblant blir vi nødt til det. De er store, og spesielt i mørke kan det være kjempevanskelig å få full oversikt over hva som skjer rundt bilen. For å sørge for at vi kommer oss trygt rundt hindringer i veien på ruta hjelper vi hverandre ved å navigere eller holde oversikt mens den andre styrer. Heldigvis er vi gode kolleger, og stiller alltid opp for hverandre, sier hun.

En annen utfordring er at folk ikke setter ut avfallet sitt på den måten det skal, som at dunken ikke står den veien pila peker eller at plastsekker blir knyttet på dunkene for papp og papir.

– Det skjer oftere enn vi skulle ønske, og det tar tid å rette opp. Vi prøver å informere folk gjennom klistremerker og meldinger, men det er fortsatt noe vi må håndtere manuelt. Vi har heller ikke lov til å kutte eller klippe av sekkene, i henhold til HMS-regler, så vi må faktisk knyte opp hver eneste én. Det hadde vi satt stor pris på om innbyggerne kunne bli mer bevisst på, forklarer Kjell Inge.

Vinteren er aller tøffest

Det er ingen tvil om at vinteren, med snø, is og underkjølt regn, er den mest krevende tiden for avfallshentingen. Glatte veier og dårlig brøyting kan gjøre det utfordrende å manøvrere de store renovasjonsbilene gjennom trange gater og boligområder.


“Vi er helt avhengige av at innbyggerne og borettslagene hjelper til å måke, strø og koste av dunkene sine.”


 – Når det er is eller snøhauger i veien, må vi ofte bruke ekstra tid på å komme oss frem. Det hender også at vi må gå lengre avstander for å hente dunker som bilene ikke når frem til. Det er svært krevende, og vi er helt avhengige av at innbyggerne og borettslagene hjelper til å måke, strø og koste av dunkene sine, sier Mariann.

– Ja, spesielt når vinteren er så tøff som den var i fjor, for eksempel. Hvis ikke risikerer vi mange og store forsinkelser, og det er det jo ingen som ønsker. Vi blir veldig glade når vi ser at innbyggerne tenker på dette, legger Kjell Inge til.

Renovatør som drar avfallsdunk gjennom snøen.
En fysisk krevende arbeidshverdag blir ekstra krevende om vinteren. Innbyggernes innsats kan hindre både skader og forsinkelser.

Fysisk krevende, men givende, arbeid

Å være renovatør er et fysisk krevende arbeid. Hver eneste dunk må tas bort til bilen, hektes på, tømmes og settes på plass. Likevel er både Mariann og Kjell Inge enige om at det er en av de beste delene av jobben.

– Vi er ute hele dagen, bruker kroppen og får kjøre rundt i et område vi liker og kjenner godt. Hva kan være bedre enn det? spør Mariann med et smil.

Til tross for den fysiske belastningen har utviklingen av bedre utstyr gjort jobben enklere over tid.

– Vi lærer oss teknikker for å unngå skader, og med stadig bedre biler og løfteutstyr er jobben lettere enn tidligere, sier Kjell Inge.

En samfunnskritisk oppgave

Renovatørene er stolte av arbeidet de gjør, og at de løser en oppgave som lokalmiljøet er avhengig av.

Renovatører foran renovasjonskjøretøy i gate.
Renovatørene Mariann Fennefoss og Kjell Inge Homme er stolte av yrket som renovatør, og stiller opp for hverandre i den hektiske arbeidshverdagen.

– Vi sørger for at ting fungerer, bokstavelig talt. Folk tenker gjerne ikke så ofte over det, men uten arbeidet vi gjør ville mye stoppet opp. Det ser vi jo for eksempel når vinteren rammer hardt på kort tid, sier Mariann.


“Vi vet at vi bidrar til noe viktig, og det er motiverende.”


For Kjell Inge er det også viktig å se verdien i det daglige arbeidet.

– Når vi har tømt alle dunkene og vet at vi har gjort en god jobb, er det en god følelse. Vi vet at vi bidrar til noe viktig, og det er motiverende, forteller han.

 

 

Publisert: 29. november 2024. Tekst og foto: Avfall Sør og Apeland.


 

Se videoreportasje:

Les også:

Ansatt i Avfall Sørs driftsavdeling som foretar service på nedgravde container.

Ansvarlig for å følge opp over 60 000 kunder

Avfallsdunker som funker, vedlikeholdte container og besvarte kundehenvendelse skjer ikke av seg selv. Hils på gjengen som står bak!

Les mer om Avfall Sørs kundesenter og driftsavdeling her.

Ansatt på mottak for farlig avfall og elektro på Mjåvann gjenvinningsstasjon.

Håndterer alt fra brukte batterier til ombruksskatter

På gjenvinningsstasjonen kan du levere det du kan kaste i dunkene hjemme, og vite at det blir sortert riktig. Visste du at du også kan levere ting til ombruk?

Les mer om Avfall Sørs gjenvinningsstasjon og Blå Kors gjenbruk her.

Barn som kaster avfall oppi dunk for papp og papir.

Avfall Sør foreslår å øke renovasjonsgebyret i 2025

Gebyrøkningen skyldes hovedsakelig dyrere forbrenning av restavfall og strengere gjenvinningskrav. Nye gebyrsatser skal oppmuntre til bedre kildesortering.

Les mer om hvordan du kan påvirke ditt renovasjonsgebyr her.

Renovatør som tømmer avfall oppi renovasjonsbilen.

Hva får du for pengene?

Avfall Sør sørger for innsamling og behandling av husholdningsavfall, veiledning og sorteringshjelp.

Les mer om hvilke tjenester som er inkludert i renovasjonsgebyret her.