Gebyrer for husholdnings- og hytterenovasjon for 2025 ble vedtatt på kommunestyremøte i Vennesla 12. desember og bystyremøte i Kristiansand, 18. desember 2024.



Avfall Sør øker renovasjonsgebyret i 2025

Vi må øke renovasjonsgebyret for å møte nye og strengere krav. Hovedgrunnen er restavfallet. Den økende statlige CO₂-avgiften på forbrenning av restavfall og skjerpede regler for materialgjenvinning utgjør en stadig større del av kostnadene våre. Renovasjonsgebyret skal dekke disse utgiftene.

I tillegg er mye av restavfallet feilsortert. Mer enn halvparten inneholder ressurser som kunne blitt gjenvunnet til nye produkter.

Derfor får restavfallet den største prisøkningen. Kaster du mye, må du betale mer. Vi mener det er mest rettferdig for alle. Ved å sortere bedre og tømme restavfallsdunken sjeldnere, kan du påvirke hvor mye du betaler i renovasjonsgebyr.


  Avfall Sør increases the renovation fee in 2025



Kort fortalt:

  • Renovasjonsgebyret skal dekke de faktiske kostnadene Avfall Sør har for å samle inn, transportere og behandle avfallet ditt. De siste årene har disse kostnadene steget betraktelig. Derfor er gebyrøkningen helt nødvendig.
  • De økte kostnadene skyldes at den statlige CO2-avgiften ved forbrenning av restavfall er tredoblet. Forsikringspremier er tidoblet på grunn av branner og eksplosjoner i avfallsbransjen. I tillegg stilles det stadig strengere nasjonale krav til avfallshåndtering og økt gjenvinning av materialer.
  • Gebyrendringen skal oppmuntre til mer ombruk, bedre sortering og sjeldnere tømming av restavfallsdunken. Dette skal bidra til at mindre avfall sendes til forbrenning, og mer blir sendt til materialgjenvinning. Kun da kan avfallet ditt bli til nye produkter – igjen og igjen.
  • Avfall Sør legger derfor den største prisøkningen på restavfallet. For å ta et eksempel: For en standard restavfallsdunk øker gebyret fra kr 46 til kr 100 per tømming. Hvor mye du betaler i renovasjonsgebyr vil i mye større grad avhenge av hvor ofte du setter ut restavfallsdunken i løpet av året. Kaster du mye, må du betale mer. Vi mener det er mest rettferdig for alle.
  • Det positive er at du kan selv påvirke hvor mye du betaler i gebyr. Svaret er at det alltid lønner seg å kildesortere. Ved å kaste mindre restavfall bidrar du til at våre kostnader, og ditt renovasjonsgebyr, holdes så lavt som mulig.

 

Hva betyr det i kroner og øre?

I oversikten under finner du Avfall Sørs faste og variable gebyrsatser for 2025.

Alle priser er inkludert moms.

GEBYRSATSER I 2025:

Øker med 5 %. Inkluderer 13 hentinger av plastemballasje (sekker) og 6-7 tømminger av glass- og metallemballasje. Bioposer og plastsekker i rull ved behov, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner er også inkludert. Årlig kostnad beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din:

  • Eget abonnement for privatbolig øker fra kr 2053,80 til kr 2156,49 per år
  • Eget abonnement for hybel øker fra kr 1146,09 til kr 1203,39 per år
  • Felles abonnement for borettslag/sameier øker fra kr 2053,80 til kr 2156,49 per år

 

Holdes uendret. Inkluderer 13 tømminger av papp og papir. Årlig kostnad avhenger av størrelse/antall dunker:

  • 120/140 liters dunk (standard): kr 476,79 per år
  • 240 liters dunk: kr 556,35 per år
  • 660 liters dunk: kr 1529,39 per år
  • 1000 liters dunk: kr 2176,28 per år

Holdes uendret. Inkluderer 12 obligatoriske tømminger av bioavfall. Årlig kostnad avhenger av størrelse/antall dunker:

  • 120/140 liters dunk (standard): kr 455,16 per år
  • 240 liters dunk: kr 927 per år

Holdes uendret. Avhenger av størrelse/antall dunker og hvor ofte du setter ut bioavfallsdunken. 12 obligatoriske tømminger er inkludert i fastgebyret. Utover dette betaler du:

  • 120/140 liters dunk (standard): kr 37,93 per tømming
  • 240 liters dunk: kr 77,25 per tømming

Øker med 120 %. Avhenger av størrelse/antall dunker og hvor ofte du setter ut restavfallsdunken:

  • 120/140 liters dunk (standard) øker fra kr 45,49 til kr 100,08 per tømming
  • 240 liters dunk øker fra kr 77,96 til kr 171,51 per tømming
  • 660 liters dunk øker fra kr 209,29 til kr 460,44 per tømming
  • 1000 liters dunk øker fra kr 265,54 til kr 584,41 per tømming

Fast årsgebyr øker med 10 %. Inkluderer sortering av papp/papir, bioavfall, restavfall, plastemballasje og glass-/metallemballasje – uavhengig av antall innkast. Bioposer i rull ved behov, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner er også inkludert. Årlig kostnad beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din:

  • Eget abonnement for privatbolig øker fra kr 4396 til kr 4835,60 per år. Det vil si at du betaler kr 36 mer i måneden.
  • Eget abonnement for hybel øker fra kr 1146,09 til kr 1260,70 per år. Det vil si at du betaler kr 9 mer i måneden.

For Posebyen gjelder egne gebyrsatser. Fast årsgebyr og variabelt gebyr per innkast restavfall øker med 10 %. Fast årsgebyr beregnes ut fra antall boenheter på eiendommen din.

  • Eget abonnement for privatbolig øker fra kr 3454,08 til kr 3799,49 per år.
  • Eget abonnement for hybel øker fra kr 2471,84 til kr 2719,02 per år.

Fastgebyret inkluderer fri bruk av innkast for papp/papir, bioavfall, plastemballasje og glass-/metallemballasje. 13 innkast for sortert restavfall per kvartal er også inkludert. Utover dette betaler du et variabelt gebyr:

  • Ekstra innkast restavfall per kvartal (utover de 13 som er inkludert i fastgebyret) øker fra kr 9,34 til kr 10,27 per innkast.

Bioposer i rull ved behov, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner er også inkludert i fastgebyret.

Fast årsgebyr for hytter og fritidsboliger øker med 10 %. Inkluderer levering av sortert husholdningsavfall til hytterenovasjonspunkter i Kristiansand og Vennesla, samt levering av sortert avfall på våre gjenvinningsstasjoner.

  • Hytterenovasjon øker fra kr 1681,88 til kr 1850,07 per år. Det vil si at du betaler kr 14 mer i måneden.
Hånd som holder mobiltelefon mens personen bruker gebyrkalkulator.

NYHET! Bruk vår gebyrkalkulator

Har du egne avfallsdunker kan du bruke vår nye gebyrkalkulator for å beregne hvor mye du betaler i årlig renovasjonsgebyr. Se hvordan du selv kan påvirke hvor mye du betaler i gebyr ved å tømme dunkene for restavfall og bioavfall sjeldnere. 

  1. Oppgi antall og størrelse på dine dunker for papp/papir, bioavfall og restavfall. Standard dunk er 120/140 liter. Stor dunk er 240 liter.
  2. Anslå hvor mange tømminger av dunk for bioavfall og restavfall du har behov for i løpet av året.

MERK! Kalkulatoren gjelder ikke for husholdninger med felles avfallsdunker (borettslag, sameier o.l.), nedgravde containere, delte avfallsdunker eller hytter/fritidsboliger. Hvis du har hybel, eller har inngått avtale om hjemmekompostering istedenfor dunk for bioavfall, kan du krysse av eget valg for dette.


 

Hva skyldes økningen?

De to viktigste årsakene til gebyrøkningen:

Økte kostnader

Renovasjon drives til selvkost. Det vil si at Avfall Sørs inntekter fra renovasjonsgebyret ikke skal overstige kostnadene over tid. Renovasjonsgebyret du betaler skal dekke de faktiske kostnadene vi har for å samle inn, transportere og behandle avfallet ditt.

Disse kostnadene har steget betraktelig de siste årene, og renovasjonsgebyret må derfor økes.

  • Den statlige CO2-avgiften er tredoblet det siste året, og forventes å øke gradvis mot 2030. Forbrenning av restavfall fra husholdningene i Kristiansand og Vennesla utgjør en betydelig del av Avfall Sørs behandlingskostnader.
  • Forsikringspremiene i avfallsbransjen har tidoblet seg de siste årene, blant annet på grunn av flere branner og eksplosjoner. Dette har ikke bare ført til økte kostnader for forsikring, men også til omfattende investeringer i brannsikringstiltak. Feilsorterte batterier og gassbeholdere er blant de vanligste årsakene til disse brannene.
  • Økte driftskostnader generelt, eksempelvis rente- og transportkostnader.

Strengere krav

Gjennom EØS-avtalen har norske myndigheter forpliktet oss til konkrete materialgjenvinningsmål, blant annet på utsortering av matavfall og plastavfall. Lovkravene skal sikre at mer av husholdningsavfallet kildesorteres og materialgjenvinnes.

For Avfall Sør innebærer dette konkrete mål:

  • Innen 2025 skal 55 % av husholdningsavfallet sendes til materialgjenvinning for å lage nye produkter eller materialer.
  • Innen 2035 skal dette tallet øke til 65 %.

I tillegg har Avfall Sørs eierkommuner Kristiansand og Vennesla vedtatt å redusere CO2-utslippene med minst 55 % innen 2030. Energigjenvinningsanlegget Returkraft er en av de største utslippskildene av CO2 i Kristiansand.

For at eierkommunene og Avfall Sør skal oppnå disse målene, er det helt nødvendig at flere av innbyggerne sorterer riktig, og kaster mindre restavfall.

Hvorfor større gebyrøkning for restavfall?

Restavfall er dyrt

Restavfall er dyrt for oss å forbrenne, og derfor dyrere for deg å kaste. 9 av 10 husholdninger har avfallsdunker hjemme. De nye gebyrsatsene skal motivere til bedre kildesortering og sjeldnere tømming av restavfallsdunken. Da vil de som er flinke til å sortere betale mindre enn de som har mye restavfall. Dette er i tråd med prinsippet om at forurenser betaler. Vi mener det er mest rettferdig for alle.

Restavfall er feilsortert

Mer enn halvparten av det som havner i restavfallsdunken er feilsortert. Avfall Sørs sorteringsundersøkelser viser at over 50 % er gjenvinnbart avfall som burde vært sortert ut. Materialgjenvinning reduserer behovet for utvinning av nye råmaterialer, og bidrar til at avfall blir til nye produkter – igjen og igjen.

Viktige ressurser blir brent opp i stedet for å materialgjenvinnes

  • 33 % bioavfall som kunne blitt til næringsrike kompost- og jordprodukter.
  • 16 % plastemballasje som kunne blitt til nye produkter i gjenvunnet plast.
  • 9 % papp og papir som kunne blitt til nye produkter og emballasjer laget av gjenvunnet papir, kartong eller papp.
  • 10 % annet avfall som kunne blitt materialgjenvunnet til nye produkter. Dette inkluderer 5 % glass- og metallemballasje, 4 % tekstiler og 1 % farlig avfall og elektro.

Illustrasjonene viser vektinnholdet  i en restavfallsdunk.

Hvordan kan du påvirke renovasjonsgebyret ditt? 

Det lønner seg å sortere riktig

Avfall Sørs gebyrmodell legger opp til at de som klarer å sette ut restavfallsdunken sjeldnere, får en mindre økning i renovasjonsgebyret. De som må sette ut restavfallsdunken hyppigere, får en større gebyrøkning. Under vises eksempler på hvor mye du betaler i renovasjonsgebyr, avhengig av hvor ofte du har behov for å tømme restavfallsdunken i løpet av året.

Restavfall hver fjerde uke = kr 4617 i renovasjonsgebyr

Hvis restavfallsdunken din tømmes 13 ganger i året, vil renovasjonsgebyret øke med 22 %. Det vil si fra kr 3805 til kr 4617 i året. Dette betyr at du betaler kr 68 mer i måneden. Det variable gebyret for restavfall utgjør kr 1301 av totalen. Eksempelet er basert på det vanligste abonnementet for våre husholdningskunder. Dette inkluderer en privatbolig med standard avfallsdunker og tømming av bioavfallsdunken 18 ganger i året.

Restavfall annenhver uke = kr 5918 i renovasjonsgebyr

Hvis restavfallsdunken din tømmes 26 ganger i året, vil renovasjonsgebyret øke med 35 %. Det vil si fra kr 4396 til kr 5918 i året. Dette betyr at du betaler kr 127 mer i måneden. Det variable gebyret for restavfall utgjør kr 2602 av totalen. Eksempelet er basert på det vanligste abonnementet for våre husholdningskunder. Dette inkluderer en privatbolig med standard avfallsdunker og tømming av bioavfallsdunken 18 ganger i året.

Restavfall hver uke = kr 8520 i renovasjonsgebyr

Hvis restavfallsdunken din tømmes 52 ganger i året, vil renovasjonsgebyret øke med 53 %. Det vil si fra kr 5579 til kr 8520 i året. Dette betyr at du betaler kr 245 mer i måneden. Det variable gebyret for restavfall utgjør kr 5204 av totalen. Eksempelet er basert på det vanligste abonnementet for våre husholdningskunder. Dette inkluderer en privatbolig med standard avfallsdunker og tømming av bioavfallsdunken 18 ganger i året.

Ofte stilte spørsmål og svar

Vi forstår at det kan føles urettferdig. En økning i renovasjonsgebyret er nødvendig for alle. Grunnen til dette er at de faktiske kostnadene vi har for å samle inn, transportere og behandle avfallet ditt har steget betraktelig de siste årene. Det positive er at du, ved å kildesortere og kaste lite restavfall, får lavere gebyrøkning enn de som sorterer dårlig og kaster mye restavfall. Alternativet til denne gebyrmodellen hadde vært at alle fikk samme økning i renovasjonsgebyret, uavhengig om de er flinke til å sortere eller ikke. Det mener vi er urettferdig. Det skal lønne seg å kildesortere.

Det er riktig at økningen i gebyret for tømming av restavfallsdunken er høyere enn de samlede, økte kostnadene (inkludert den statlige CO₂-avgiften) ved forbrenning av restavfall. Grunnen til dette er at forurensningsloven oppfordrer kommuner og avfallsselskaper til å lage systemer som gir en økonomisk belønning til dem som reduserer avfallet og kildesorterer mer. Det betyr at noen tjenester kan få lavere priser, mens andre får høyere priser, så lenge gebyrene dekker alle kostnadene ved renovasjon.

Det er viktig å presisere at verken Avfall Sør eller Returkraft kan tjene penger på håndtering av husholdningsavfall. Det er dette som kalles selvkost.

Det stemmer at Avfall Sør Holding AS eier 49,9 prosent av aksjene i Returkraft AS. De øvrige eierne er fem andre renovasjonsselskap på Sørlandet. Selv om Avfall Sør er den største eieren, må det fortsatt betales for behandling av avfallet basert på de faktiske kostnadene (inkludert den statlige CO₂-avgiften). Både Avfall Sør og Returkraft må følge selvkostprinsippet. Det vil si at gebyrene for håndtering av husholdningsavfallet ikke skal være høyere enn de faktiske kostnadene. På den måten sikres det at gebyrene er rettferdige, og at det ikke tas utbytte til eierne. Innbyggerne skal kun betale for det tjenesten koster – verken mer eller mindre.

Nei, du kan fortsatt sette ut dunk for bioavfall og restavfall hver uke. Men det blir fort veldig dyrt ettersom du betaler et variabelt gebyr per tømming. Avfall Sør planlegger å innføre sjeldnere tømminger av bioavfall og restavfall med virkning fra siste del av 2026. Mest sannsynlig blir det da mulighet for tømming av disse dunkene hver 2. uke, men med oppfordring til å tømme hver 4. uke eller sjeldnere. Endelig beslutning på forslaget i Avfallsplanen 2025-2028 tas av kommunestyrene i Vennesla og Kristiansand i 2025.

Hovedgrunnen er at 9 av 10 husholdninger i Kristiansand og Vennesla har løsning med egne avfallsdunker. Hver dunk har egen databrikke for å registrere hver tømming. Dette gjør det mulig å ha en gebyrmodell hvor du må betale for antall tømminger av henholdsvis bioavfall og restavfall. Mer om priser og gebyrer her.

De øvrige husholdningene er tilknyttet en felles løsning med nedgravde containere. Per nå registreres ikke antall innkast. Det er derimot igangsatt et prøveprosjekt i Posebyen i Kristiansand hvor du betaler et variabelt gebyr per innkast restavfall. Mer om Posebyen-prosjektet her.

Per nå registreres ikke antall innkast for husholdninger tilknyttet nedgravde containere. Derfor betaler de et fast årsgebyr – uavhengig av antall innkast. Dette betyr samtidig at de har ikke mulighet til å påvirke renovasjonsgebyret sitt gjennom å kildesortere bedre. Avfall Sør jobber for at det på sikt skal være betaling for restavfall, uansett boform og avfallsløsning. Vi har igangsatt et prøveprosjekt i Posebyen i Kristiansand hvor det betales et variabelt gebyr per innkast restavfall. På den måten får vi svar på om en slik gebyrmodell påvirker sorteringen. Mer om Posebyen-prosjektet her.

Gebyrmodellen for borettslag og sameier med felles avfallsdunker er den samme som for husholdninger med egne dunker. Det vi si at dere betaler et fast årsgebyr for hver boenhet, og et variabelt gebyr for hver tømming av restavfall og bioavfall (utover de 12 obligatoriske tømmingene i året). Prisen per tømming er avhengig av størrelse på dunkene. Jo flere dunker og jo flere tømminger dere har, jo høyere blir det totale renovasjonsgebyret som dere betaler for i felleskap. Løsningen for å holde gebyret lavere er å sørge for at alle kildesorterer, og at antall tømminger av restavfall reduseres. Mer om priser og gebyrer her.

Renovasjon i Vennesla og Kristiansand skal drives til selvkost. Det vil si at innbyggerne betaler for det tjenesten faktisk koster. Over den siste 10-års perioden har renovasjonsgebyret stått i ro for kundene til Avfall Sør, godt hjulpet av stabile forutsetninger, god styring og et positivt selvkostfond.

Reglene i forskriften sier at kommuner ikke skal ha et høyt fondsnivå over tid. Gebyrene ble dermed økt mindre enn prisstigningen for å bruke opp selvkostfondet. Når fondet er tomt må gebyrene økes for å dekke kostnadene Avfall Sør har for å samle inn, transportere og behandle avfallet ditt. Dette er grunnen til at renovasjonsgebyret økte i 2024 og 2025.

Det positive selvkostfondet oppsto på grunn av tidligere års gunstige markedsforhold og interne tiltak som har redusert kostnader eller økt inntekter. Eksempelvis gode avsetningsavtaler (salg av resirkulerbart avfall), lavt rentenivå og driftsoptimalisering. Flere av de gunstige forholdene inntraff i starten av den siste 10-års perioden. Dette bygde opp selvkostfondet og reduserte behovet for gebyrøkning i siste halvdel av 10-års perioden. Samtidig økte kostnadene generelt hvert år uten at gebyrene kunne økes tilsvarende, spesielt de siste 5 årene (på grunn av det positive fondet). Dette betyr at når gebyrene nå øker er det flere års kostnadsøkninger som tas igjen. I tillegg har de siste årene vært preget av ekstra høy inflasjon, høyt rentenivå og stigende CO₂-avgift.

Første faktura fra Avfall Sør som inneholder de nye variable gebyrsatsene for tømming av restavfall sendes ut 2. termin. Det vil si i mai 2025, med forfall 20. juni. Denne fakturaen inneholder dine tømminger i perioden 01.01-31.03.2025. Mer om faktura fra Avfall Sør her.

Du kan logge inn på Avfall Sørs kundeportal Min Side. Her velger du eiendom og finner oversikten «Vis tømmehistorikk». Du får opp oversikt over alle dine registrerte tømminger av dunkene for bioavfall, restavfall, glass- og metallemballasje, papp/papir og plastemballasje.

Bor du i Kristiansand kan du gå inn på Kristiansand kommune sin kundeportal Min Side.

Bor du i Vennesla kan du gå inn på Vennesla kommune sin kundeportal Min Side

Her finner du fakturaer fra Avfall Sør for fire terminer i 2024 og beskrivelse av hva du betalte for.

 

 

Vi forstår at det kan virke urettferdig at noen husholdninger har 120-liters dunker, mens andre har 140-liters dunker som standard hos Avfall Sør. Da de første dunkene ble innført rundt 1990 var den nasjonale standarden for avfallsdunker i Norge på 120 liter. Vi ønsker å presisere at standard dunkstørrelse for Avfall Sørs husholdningskunder fremdeles er 120-liter.

Grunnen til at noen har 140-liters dunker er at leverandørene av dunker har økt til 140 liter som den nye normalen, blant annet med hensyn til økende avfallsmengder og nye krav til HMS for renovatørene. Fra 2024 er Avfall Sør i gang med utskifting av eldre avfallsdunker med utdaterte databrikker. Utskiftingen vil ta flere år. De nye avfallsdunkene er 140 liter, og på sikt blir dette den nye standard dunkstørrelsen for husholdningene i Kristiansand og Vennesla.  Mer om utskiftningen av eldre dunker her,

Vi har forståelse for at restavfallsdunken fylles raskere opp når man har bleiebarn, og at sjeldnere tømming er en utfordringer for enkelte. Miljødirektoratets veileder for beregning av kommunale avfallsgebyrer gir ikke Avfall Sør anledning til å frita eller sette ned avfallsgebyret ut ifra sosiale hensyn. Hverken på generell basis eller for større grupper. Gebyrmodellen for avfallsdunker er derfor ikke tilpasset individuelle behov. Familier med bleiebarn, eller de som av andre grunner har mye restavfall, må derfor betale for avfallet de kaster.

 Avfall Sør tilbyr en tilskuddsordning til startpakke med tøybleier for nybakte foreldre som ønsker å bidra til å redusere avfallsmengden. Mer om tilskudd til kjøp av tøybleier her.

Vi har forståelse for at restavfallsdunken fylles raskere opp når man har spesielle medisinske behov, og at sjeldnere tømming er en utfordringer for enkelte. Miljødirektoratets veileder for beregning av kommunale avfallsgebyrer gir ikke Avfall Sør, anledning til å frita eller sette ned avfallsgebyret ut ifra sosiale hensyn. Hverken på generell basis eller for større grupper. Gebyrmodellen for avfallsdunker er derfor ikke tilpasset individuelle behov. De med spesielle medisinske behov, eller som av andre grunner har mye restavfall, må derfor betale for avfallet de kaster.

Det skal være mulig å unngå både forsøpling og problemer med skadedyr selv om restavfallsdunken blir stående i mange uker. For å unngå at søppel sprer seg og skadedyr slipper til kan du gjøre følgende:

  • Sørg for at lokkene alltid er helt lukket. Våre dunker er rottesikre. Fugler, rotter og andre skadedyr klarer kun å komme til avfallet ditt hvis lokket står åpent.
  • Kildesorter avfallet ditt. De tre største feilsorteringene i restavfall fra husholdninger hos Avfall Sør er bioavfall, plastemballasje og papp og papir. Får du sortert ut disse avfallstypene til andre dunker og sekk for plastemballasje, sparer du mye volum i restavfallsdunken.
  • Ikke kast matavfall i restavfallsdunken. Vår sorteringsundersøkelse av restavfall fra husholdninger viser at 33 prosent er bioavfall som vi må få bort fra restavfallet.
  • Bruk våre gjenvinningsstasjoner. Avfall som på grunn av sin størrelse eller form ikke får plass i vanlig avfallsdunk skal leveres på gjenvinningsstasjon.
  • Bytt til større dunk. Dersom du har behov for større restavfallsdunk, kan du bestille dette. Kontakt vårt kundesenter, så ordner vi med bytting. Mer om avfallsdunker og størrelser her.
  • Reduser forbruket og tenk ombruk. Ved å forbruke mindre, og kjøpe/selge brukt, reduserer du bruken av råstoffer, lager mindre avfall og bidrar til lavere klimagassutslipp. Få grønne tips her.

Varme dager setter fart på bakterieproduksjonen og gir småkryp bedre levevilkår. Her er noen tips og råd for å unngå lukt fra restavfallet og bioavfallet:

  • Ha minst mulig fuktighet i matavfallet ditt. Legg tørkepapir/avispapir i bunnen av bioposen. Pakk fuktig matavfall inn i avispapir. Kurv/bøtte for matavfall bør ha ventilert lokk eller stå uten lokk.
  • Frys ned rekeskall og fiskeavfall i bioposer, og legg det i bioavfallsdunken kvelden før søppeltømming.
  • Knyt bioposen før du legger den i dunken for bioavfall.
  • Legg tørkepapir/avispapir i bunnen av dunken.
  • Legg hageavfall oppå matavfallet.
  • Spyl dunkene innvendig etter tømming. Hvis nødvendig kan du fylle halve dunken med vann og ha i litt salmiakk. La stå i 30 minutter og skyll deretter dunken. Husk å la dunkene tørke godt etter vask.
  • Plasser dunkene slik at de er skjermet mot sola.

Søppel skal ikke kastes i naturen eller brennes. Ønsker du å bli kvitt avfall, skal du benytte Avfall Sørs avfallsdunker, nedgravde containere eller gjenvinningsstasjoner. Trenger du storsekker eller containere for å frakte bort større mengder husholdningsavfall, kan du kontakte private avfallsfirmaer. Se eksempler her.

Det er ikke tillatt å kaste eller oppbevare avfall slik at dette fører til skade eller ulempe for miljøet, eller er skjemmende (Se forurensningsloven § 28).

Forbudet gjelder altså dersom avfallet medfører fare for forurensning eller direkte fysisk skade. Eksempler på det siste er knust glass og hermetikkbokser som dyr eller mennesker kan skade seg på. I tillegg gjelder forbudet dersom forsøplingen av estetiske grunner påvirker omgivelsene. Avfall skal også oppbevares på en slik måte at skadedyr ikke tiltrekkes (skadedyrforskriften) eller at det oppstår uhygieniske forhold som kan føre til helsemessig ulempe (forskrift om miljørettet helsevern).

Bestemmelsen gjelder ikke bare forsøpling av annen manns grunn eller offentlig eiendom, men også forsøpling av egen eiendom. Kommunene kan gi pålegg om at det skal ryddes opp i avfallet.

Nei. Det er ikke tillatt å brenne avfall etter forurensningsloven § 7. Røyk fra brenning rammer spesielt den delen av befolkningen som har kroniske luftveissykdommer eller allergiproblemer. For denne gruppen kan røykgassene føre til økt pustebesvær, akutte astmaanfall eller være til ekstrabelastning ved at allergisymptomer forsterkes.

Brenning av avfall kan i noen tilfeller gi store utslipp av blant annet tjærestoffer (PAH), dioksiner og tungmetaller.

 Mer informasjon fra brannvesenet (Kristiansandsregionen brann og redning) her.

Visste du at ...?

Selvkost betyr at du skal betale det tjenesten faktisk koster. Verken mer eller mindre.

Forurenser skal betale. Har du mye restavfall, må du også dekke forbrenningskostnadene.

Du får svar på hva som skal sorteres hvor og andre nyttige tips på sortere.no

Les også:

Renovatør som tømmer avfall oppi renovasjonsbilen.

Hva får du for pengene?

Avfall Sør sørger for innsamling og behandling av husholdningsavfall, veiledning og sorteringshjelp.

Les mer om hvilke tjenester som er inkludert i renovasjonsgebyret her.

Ansatt i Avfall Sørs driftsavdeling som foretar service på nedgravde container.

Ansvarlig for å følge opp over 60 000 kunder

Avfallsdunker som funker, vedlikeholdte container og besvarte kundehenvendelse skjer ikke av seg selv. Hils på gjengen som står bak!

Les mer om Avfall Sørs kundesenter og driftsavdeling her.

Ansatt på mottak for farlig avfall og elektro på Mjåvann gjenvinningsstasjon.

Håndterer alt fra brukte batterier til ombruksskatter

På gjenvinningsstasjonen kan du levere det du kan kaste i dunkene hjemme, og vite at det blir sortert riktig. Visste du at du også kan levere ting til ombruk?

Les mer om Avfall Sørs gjenvinningsstasjon og Blå Kors gjenbruk her.

Renovatører foran renovasjonskjøretøy i gate.

Står på for å holde hjulene i gang hele året

Et nærmiljø uten renovatører?! Det slipper vi heldigvis å tenke på, for våre skal fortsette å tømme hundrevis av avfallsdunker om dagen.

Les mer om arbeidshverdagen til renovatørene her.