Ansvarlig for å følge opp over 60 000 kunder

Bak hver reparerte avfallsdunk, vedlikeholdte container og besvarte kundehenvendelse står en gjeng med driftige og dyktige medarbeidere i Avfall Sør.

Driftsavdelingen og kundesenteret, som består av fem ansatte i hver avdeling, jobber tett sammen for at avfallshentingen skal foregå på en mest mulig smidig og effektiv måte.

Unik erfaring med renovasjon

Odd Ugland, en av de mest erfarne medarbeiderne i driftsavdelingen, har jobbet med renovasjon nesten hele livet. Nå har han spesialisert seg på drift og vedlikehold av avfallsdunker og nedgravde containere. Ved et avfallspunkt viser han hvordan vedlikeholdsarbeidet utføres.

– Hver dag er forskjellig. Vi må rykke ut hvis noe setter seg fast, eller hvis batteriet til containerne mot formodning går tomt. Noen ganger er det også hensatt avfall som må ryddes opp, og da er det vi som ordner det, sier Odd.

Ansatt i Avfall Sørs driftsavdeling foran nedgravde containere.
Odd Ugland er en av fem ansatte i driftsavdelingen, som sørger for at avfallsdunker og nedgravde containere fungerer som de skal.

Erfaringen Odd har med seg, er unik. Han vokste opp i en renovasjonsfamilie og startet som sommervikar i farens firma allerede i 1970. Siden den gang har han jobbet i flere ulike selskaper før han begynte i Avfall Sør for syv år siden.


Alle stiller opp for hverandre og er kjapt på plass når noen trenger hjelp.”


– Det skjer uventede ting hele tiden, men det er nettopp det som gjør jobben spennende. Om vinteren blir det ekstra krevende med dårlig snømåking og glatte underlag, men vi samarbeider godt i teamet, og det gjør hverdagen mye lettere. Alle stiller opp for hverandre og er kjapt på plass når noen trenger hjelp. Jobben hadde ikke vært det samme uten de gode kollegene, forteller han.

Skal bytte ut 30 000 avfallsdunker på tre år

I tillegg til det vanlige vedlikeholdsarbeidet driftsteamet utfører fra dag til dag, har Avfall Sør et ambisiøst mål om å bytte ut 30 000 avfallsdunker på tre år. Driftsavdelingen er ansvarlig for å gjennomføre utskiftningen, og har hittil i år allerede byttet ut 6 000 dunker.


De nye dunkene er utstyrt med brikker som gjør tømmingen mer effektiv og sporbar.”


Gamle dunker byttes med nye, slik at det tømmingen blir smidigere i tiden fremover.

Plutselig dukker Odd opp igjen. Han har kommet for å hjelpe kollegene sine med utskiftningen av dunkene i et stort borettslag.

– Vi må bytte ut alle disse dunkene fordi de har gamle databrikker med utdatert teknologi. De nye dunkene er utstyrt med brikker som gjør tømmingen mer effektiv og sporbar. Dette gir oss bedre oversikt og reduserer feil, forklarer Odd mens han viser hvordan en gammel dunk blir erstattet med en ny.

 

Gamle går, brune og grønne dunker foran borettslag.
Nå skal totalt 30 000 stk. av disse dunkene byttes ut med nye.

 

I prosessen må alle de nye dunkene chippes og registreres – én etter én.

Reparasjon, rotter og hytterenovasjon

Jobben med dunkene stopper imidlertid ikke ved utskifting. Det er stadig behov for reparasjoner, rydding og oppfølging. Driftsavdelingen mottar jevnlig henvendelser fra kundesenteret om alt fra ødelagte lokk til dunker som har blitt utsatt for skadedyr.

– Når det oppstår problemer med skadedyr, tar vi grep raskt. Vi samarbeider med spesialister ved behov, men ofte handler det om å gi kundene enkle råd som å lukke lokket godt eller plassere dunkene andre steder, i skygge fra solen for eksempel, sier Odd.

Avdelingen har også ansvaret for hytterenovasjon. Om høsten hentes dunkene inn fra hytteområdene, og før neste vår sørger teamet for at alt er klart igjen for neste hyttesesong.

– Vi gjør alt vi kan for at både fastboende og hytteeiere skal ha et godt renovasjonstilbud. Det er mye arbeid, men det er veldig givende når alt fungerer som det skal, forteller Odd.

Over 100 henvendelser daglig fra engasjerte innbyggere

Kundesenteret hos Avfall Sør er en travel arbeidsplass, der fem faste medarbeidere håndterer et høyt antall henvendelser fra innbyggerne hver eneste dag. Merete Amundsen, som har vært en del av selskapet siden 1993, leder teamet og sørger for at alle kunder får svar på sine spørsmål – uansett hvor komplekse de måtte være.

– Vi har et gjennomsnitt på over 100 henvendelser om dagen. Spørsmålene varierer enormt. Det kan være alt fra klager på manglende tømming til spørsmål om sortering, fakturaer og abonnementene. Jobben vår er å møte kundene med gode løsninger og sørge for at de føler seg hørt, sier Merete.

Med over 60 000 abonnementer fordelt på både husholdning og næring, er det viktig at teamet gir konsistente og riktige svar. For å sikre dette trener de jevnlig sammen.

– Vi driller hverandre for å være forberedt på alle slags spørsmål. Det er viktig at vi er samkjørte og gir like svar, uansett hvem av oss kunden snakker med. Det gir både innbyggerne og oss trygghet, forklarer hun.


Jobben vår er å møte kundene med gode løsninger og sørge for at de føler seg hørt.


Leder for Avfall Sørs kundesenter på kontoret sitt.
Merete Amundsen og de andre på kundesenteret tar gjerne imot henvendelser fra innbyggerne, både på e-post, på chat og telefon.

I takt med innføringen av de nye dunkene, og stadig strengere krav til sortering og økte kostnader, blir arbeidet til kundesenteret bare viktigere. For mange innbyggere er de det første, og iblant eneste, kontaktpunktet med Avfall Sør. Teamet gjør sitt beste for å sikre at denne opplevelsen blir så god som mulig.


Kundene ser kanskje ikke alltid hele bildet, men vi prøver å forklare hvorfor endringer skjer og hvordan de er en del av en større og mer bærekraftig løsning.


– Det handler ikke bare om å løse problemer, men også om å bygge tillit. Kundene ser kanskje ikke alltid hele bildet, men vi prøver å forklare hvorfor endringer skjer og hvordan de er en del av en større og mer bærekraftig løsning. Vi opplever at kundene får mer forståelse for endringene, som vi rett og slett er helt nødt til å gjøre, etter at de har snakket med oss. Det synes vi er veldig motiverende, sier Merete.

Publisert: 29. november 2024. Tekst og foto: Avfall Sør og Apeland.


Se videoreportasje:

Les også:

Ansatt på mottak for farlig avfall og elektro på Mjåvann gjenvinningsstasjon.

Håndterer alt fra brukte batterier til ombruksskatter

På gjenvinningsstasjonen kan du levere det du kan kaste i dunkene hjemme, og vite at det blir sortert riktig. Visste du at du også kan levere ting til ombruk?

Les mer om Avfall Sørs gjenvinningsstasjon og Blå Kors gjenbruk her.

Renovatører foran renovasjonskjøretøy i gate.

Står på for å holde hjulene i gang hele året

Et nærmiljø uten renovatører?! Det slipper vi heldigvis å tenke på, for våre skal fortsette å tømme hundrevis av avfallsdunker om dagen.

Les mer om arbeidshverdagen til renovatørene her.

Barn som kaster avfall oppi dunk for papp og papir.

Avfall Sør foreslår å øke renovasjonsgebyret i 2025

Gebyrøkningen skyldes hovedsakelig dyrere forbrenning av restavfall og strengere gjenvinningskrav. Nye gebyrsatser skal oppmuntre til bedre kildesortering.

Les mer om hvordan du kan påvirke ditt renovasjonsgebyr her.

Renovatør som tømmer avfall oppi renovasjonsbilen.

Hva får du for pengene?

Avfall Sør sørger for innsamling og behandling av husholdningsavfall, veiledning og sorteringshjelp.

Les mer om hvilke tjenester som er inkludert i renovasjonsgebyret her.